Departments Titler
-
Cost-benefit-beregningHøjbjerg Jacobsen, Rasmus (Frederiksberg, 2011)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: I perioden januar-august 2011 har CEBR udført en analyseopgave for Landsforeningen BEDRE PSYKIATRI. Formålet med projektet har været at undersøge det samfundsøkonomiske potentiale for forøget inddragelse af pårørende i behandlingen af personer med psykisk sygdom i Danmark. Specifikt har det været formålet at gennemføre en cost-benefit beregning af familieintervention og inddragelse af pårørende på baggrund af de faktiske livsforløb for patienter med psykisk sygdom i Danmark og de resultater af effekter af familieintervention og pårørendeinddragelse, der kan findes i faglitteraturen. Undervejs har en række personer givet værdifulde kommentarer til projektet, og forfatteren vil gerne takke alle herfor. Særlig tak skal rettes til Martin Junge fra CEBR, professor Søren Bo Nielsen, CBS, samt Thorstein Theilgaard og Jens Peter Dam Eckardt Jensen fra BEDRE PSYKIATRI. URI: http://hdl.handle.net/10398/8578 Filer i denne post: 1
Rasmus_H_Jacobsen_2011.pdf (390.7Kb) -
Dansk dagligvarehandel 2003-2013Østergaard Jacobsen, Per; Bjerre, Mogens (Frederiksberg, 2015)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Detailhandlen er i gang med en lang og hård forandringsfase med strukturudvikling og forbruger-forandringer. Det har ført til lukninger og åbninger af mange butikker og butikskoncepterne er under forandring. De eksisterende koncepter udfordres mere og mere. Detailhandlerne oplever, at der er knaphed på kunder og at finanskrisen har givet større fokus på likviditet som kan opleves som knaphed på kapital. Det er en stadig større kamp om forbrugernes rådighedsbeløb. Dette har også medført til en mere kortsigtet adfærd for en lang række kæder – hvilket fremgår af stadigt hyppigere og stadigt mere omfattende prisnedsættelser som fx ”momsfri uge”, ”nu 20 % på alt i butikken” m.fl. Samtidig oplever forbrugerne højere priser på dagligvarer i Danmark end i andre lande1. De danske dagligvarepriser er da også blandt de højeste i EU, men overgås dog af Norge og Schweiz. Priserne i Danmark ligger ca. 40% højere end i 27 sammenlignelige EU lande (EU27). URI: http://hdl.handle.net/10398/9124 Filer i denne post: 1
-
Casestudie af tilbudsaviser i detailhandlenØstergaard Jacobsen, Per; Varnes, Claus (Frederiksberg, 2012)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Vores fokus med denne analyse har været at beskrive virkningsgraden af markedsføringsindsatsen i detailhandlen, primært tilbudsaviserne, ved at se på konverteringerne fra kendskab til køb. Institut for Produktion og Erhvervøkonomi (PEØ) har siden 2005 gennemført konferrencer og analyser om virkningsgrader og effekt af marketing. Da vi simultant har konstateret en nærmest eksplosiv vækst i marketingindsatsen, er vores interesse for en nærmere undersøgelse blever skærpet. Dette er interessent i relation til netop effekt og virkningsgrader, da netop dagligvarehandlen udgør ca. 15 % af privatforbruget og dermed fylder meget i vores hverdag. Der er i de seneste år gennemført en lang række analyser og undersøgelser, der enten taler for eller imod anvendelse af tilbudsaviser. Senest har regeringen indført en ny afgift på tilbudsaviser, der træder i kraft i 2013, og i regeringsgrundlaget står der, at man ønsker at indføre en ”Ja Tak” ordning til afløsning af den nuværende ”Nej Tak” ordning. Den grafiske branche har gennemføret en række analyser, forskellige reklame- og medie-bureauer har produceret en del analyser, distributørerne (Post Danmark og Forbruger Kontakt) har her i efteråret gennemført en fælles analyse. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ligeledes gennemføret en omfattende analyse om dagligvaremarkedet i sommeren 2011. Vi har ingen interesser eller politiske tilknytninger i relation til branchen eller dens organisationer. Vi ønsker udelukkende at forholde os til økonomisk relaterede observationer, effekten og sammenhængen mellem disse elementer. Altså virkningsgraden af reklamen. Vi vil med denne økonomiske analyse forsøge at forholde os til virkningsgraden af marketingindsatsen i detailhandlen gennem de seneste 5 år. Siden John Wanamaker i tidernes morgen udtalte; "I know half of my advertising is wasted. I just don’t know which half” har der været fokus på virkningsgraden af markedsføring. Særligt har der i de seneste år været et stigende ønske om at se på effekten af marketingindsatsen. URI: http://hdl.handle.net/10398/8424 Filer i denne post: 1
-
[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Denne analyse af folkeskolen anvender DEA (Data Envelopment Analysis) som et redskab til at foretage ”realistisk benchmarking”, hvor der i for-hold til den enkelte folkeskole identificeres relevante forbilleder, der på den ene side ligner skolen meget, men på den anden side gør det bedre. Sammenligningen tager udgangspunkt i de karakterer eleverne opnår ved afgangseksamen i 9. klasse. KREVIs analyse af folkeskolens faglige kvalitet viste, at forskelle i skolernes faglige kvalitet spiller en signifikant rolle, når karakterforskellene skal forklares. Selvom forskelle i elevernes sociale baggrund og individuelle forskelle under alle omstændigheder er den mest væsentlige årsag til forskelle i karakterer. Der er således god grund til at sammenligne skoler med relevante forbilleder. Da der desuden er væsentlige forskelle i skolernes ressourceforbrug, giver det god mening at lave realistisk benchmarking på sammenhængene mellem faglighed og ressourceforbrug for at vurdere effektiviteten. URI: http://hdl.handle.net/10398/8574 Filer i denne post: 4
Bilag_1_Wittrup_Bogetoft_2011.pdf (439.9Kb)Bilag_2_Wittrup_Bogetoft_2011.pdf (353.0Kb)Bilag_3_Wittrup_Bogetoft_2011.pdf (528.0Kb)Rapport_Wittrup_Bogetoft_2011.pdf (1.306Mb) -
A Taxonomy of Knowledge Transfer CostsHusman, Tina Brandt (København, 2001)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
-
En ledelsesfilosofisk afhandling om selvledelsens paradoksale dynamik og eksistentielle engagementKjær Lassen, Tommy (Frederiksberg, 2013)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Denne afhandling handler om selvledelsesfænomenets kommercielle konceptualisering. Afhandlingen baserer sig på et metodekombinerende forskningsprojekt bestående af aktionsforskning og fænomenologisk analyse. Projektet er etableret og finansieret efter erhvervsPhD-ordningen og er som sådan underlagt en dobbeltmålsætning om både erkendelsesmæssig videnskabelse og empirisk nytteskabelse. Projektets aktionsforskningsdel er gennemført, blandt navnlig ingeniørsegmentet i DONG Energy Power, og den fænomenologiske analyse er gennemført med særlig afsæt i kandidatens forholdsvis atypiske baggrund nemlig en protestantisk tilværelsestydning. Projektet er initieret af virksomheden selv, det vil sige af ledelsen i udviklingsfunktionen Engineering i samarbejde med ledelsen i Powers afdeling for HR-Udvikling. Forskningsspørgsmålet lyder slet og ret: Hvordan skal selvledelse konceptualiseres i DONG Energy Power? Dette er i udgangspunktet et nytteorienteret spørgsmål, men afhandlingen viser, at dette spørgsmål implicerer en grundlæggende erkendelsesteoretisk problematik om, hvorledes et meningsfuldt og værdiskabende selvledelsesbegreb overhovedet lader sig konceptualisere. Bag selvledelsens hvordan gemmer der sig et normativt spørgsmål om selvledelsens hvorfor. Projektet er empirisk set sat i verden, fordi der viste sig en række problematikker i forbindelse med virksomhedens konceptualisering af dets ønskede selvledelsesbegreb; problematikker omhandlende forholdet mellem design og emergens, fastholdelse og performance, nødvendighed og mulighed og eksistens og produktivitet. URI: http://hdl.handle.net/10398/8753 Filer i denne post: 1
Tommy_Kjær_Lassen.pdf (1.441Mb) -
En temperatur måling af dansk e-handel 2013Østergaard Jacobsen, Per; Bjerre, Mogens (Frederiksberg, 2014)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Finanskrisen har været en medvirkende årsag til en ændret forbrugeradfærd med vigende eller stabil detailhandelsomsætning (alt efter branche) til følge. Modsat har internethandlen været pænt stigenden før og efter finanskrisen. Nethandelen udgør i dag ca. 17 % af detailhandelen. Så når en række fysiske detailhandles brancher har udfordringer og problemer, er årsagen ikke alene finanskrisen, men også en markant ændret forbrugeradfærd. Vi handler mere og mere på nettet, og dette gælder inden for stort set alle områder (se en uddybning af dette i afsnit 5). Selv dagligvarer er der nu knap 10 % af forbrugerne, der har handlet på nettet, heraf er der ca. 42 % der handler denne kategori ugentlig. En interessant observation, er at nettet ikke kun avendes til handel, men også indgår planlægning og informationsøgning, i forhold til handel i fysiske butikkers. Vores resultater stemmer overens med andre analyser 1, der viser, at nettet samtidig også har en stor indflydelse på den fysiske handel, idet mere end 4 ud af 10 forbrugere orienterer sig på nettet, inden der handles i de fysiske butikker. Modsat er det kun en ubetydelig del der først orienterer sig i de fysiske butikker, og dernæst handler på nettet. Som det ses herunder, er det hele 53 % af købet, der er påvirket af eller sker via nettet. Denne udvikling synes også at fortsætte de kommende år. URI: http://hdl.handle.net/10398/8907 Filer i denne post: 1
Per_Oestergaard_Jacobsen.pdf (1.993Mb) -
Zinner Henriksen, Helle; Viborg Andersen, Kim; Juul, Niels Christian (København, 2005)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Sammenfatning af undersøgelsen En netop gennemført spørgeskemaundersøgelse afdækker et betydeligt skift i kommunernes anvendelse af Internettet til indkøb i 2004 i forhold til to og fem år tidligere, hvor tilsvarende undersøgelser blev gennemført. Hvor det i 2002 var de mindre kommuner der var bedre til at søge information om vareindkøb på nettet, er dette billede dramatisk ændret i 2004. De mellemstore kommuner og store kommuner har distanceret de mindre kommuner. Det er overvejende de store kommuner der anvender e-indkøb og udnytter en stor del af de muligheder e-indkøb giver. De danske kommuner har i betydeligt omfang taget Internettet til sig på indkøbsområdet. Fra for fem år siden at være stort set uberørt af Internettet, er det i dag mindre end 2 procent der ikke køber ind via Internettet dagligt, ugentligt eller månedligt. De danske kommuner klarer sig ikke bare godt vurderet ud fra tidligere års præstationer, men også sammenlignet med norske kommuner som har indgået i undersøgelsen. De norske kommuner der medvirkede i undersøgelsen, er således på samme niveau, som de danske var for godt to år siden. Undersøgelsen viser, at den væsentligste drivkraft for implementering er forbedring af arbejdsrutiner, mens økonomiske besparelser kommer længere nede af listen. Trods den positive vurdering af mulighederne for bedre arbejdsrutiner og økonomiske besparelser, er kun 3% af kommunernes leverandører e-indkøbs leverandører, mindre end 1% af kommunernes indkøbsbudget anvendes online og blot 3% af kommunernes fakturaer modtages som e-fakturaer. URI: http://hdl.handle.net/10398/6444 Filer i denne post: 1
03_2005.pdf (321.0Kb) -
Bennedsen, Morten; Nielsen, Kasper (København, 2001)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
-
[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
-
EDI applications in DenmarkViborg Andersen, Kim; Juul, Niels Christian; Bjørn-Andersen, Niels; Bunker, Deborah (København, 2000)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
-
[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
-
Theory and ExperimentsAndersen, Steffen; Fountain, John; Harrison, Glenn W.; Rutström, E. Elisabet (, 2009)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Subjective beliefs play a role in many economic decisions. There is a large theoretical literature on the elicitation of beliefs, and an equally large empirical literature. However, there is a gulf between the two. The theoretical literature proposes a range of procedures that can be used to recover beliefs, but stresses the need to make strong auxiliary assumptions or “calibrating adjustments” to elicited reports in order to recover the latent belief. With some notable exceptions, the empirical literature seems intent on either making those strong assumptions or ignoring the need for calibration. We make three contributions to bridge this gulf. First, we offer a general theoretical framework in which the belief elicitation task can be viewed as an exchange of state-dependent commodities between two traders. Second, we provide a specific elicitation procedure which has clear counterparts in field betting environments, and that is directly motivated by our theoretical framework. Finally, we illustrate how one can jointly estimate risk attitudes and subjective beliefs using structural maximum likelihood methods. This allows the observer to make inferences about the latent subjective belief, calibrating for virtually any well-specified model of choice under uncertainty. We demonstrate our procedures with an experiment in which we elicit subjective probabilities over three future events and one fact. URI: http://hdl.handle.net/10398/7799 Filer i denne post: 1
wp2009-3.pdf (2.043Mb) -
en vigtig nøgle til forståelse af Japans økonomi og erhvervspolitikVittrup, Jens Peter (København, 1999)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
-
[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Who are the members of the most powerful group in the Danish society? To answer this question, we explored the elite through two different methodological approaches. Using correspondence analysis, we charted the oppositions structuring two exclusive groups, the 100 most important Danish CEOs and the 1,527 elite individuals identified in the Danish Power and Democracy Study in 1999. Through social network analysis, we identified and explored the integration of a core of the power network in Denmark – the power elite - and the inner circle of the corporate elite. The importance of how the elite is defined or identified is discussed in relation with the most widely used method for the study of national elites. With the positional method the size and composition is defined as the data is constructed. We propose a new data sensitive method that identifies a cohesive elite with social network analysis. This lets us analyse the composition and like C.W. Mills identify the key institutional orders in Denmark. URI: http://hdl.handle.net/10398/9512 Filer i denne post: 1
Anton Grau Larsen_KU.pdf (13.03Mb) -
Bülow, Anne Marie (, 2009)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: This paper investigates the advantages and disadvantages of the use of email to obtain agreement between two parties with overlapping but also conflicting interests. The literature on Media Richness suggests that email is too lean to facilitate agreement; but all supporting evidence stems from homogenous populations. This paper, however, starts from the hypothesis that in connection with lingua franca interaction, the text format provides advantages for parties that need to think how to phrase an argument. However, the evidence provided from a negotiation task performed by international business students indicates that, while there is a distinct advantage in the feature of reviewability, the text format itself also poses a problem because it allows selective attention. URI: http://hdl.handle.net/10398/7923 Filer i denne post: 1
Working Paper 1-2009.pdf (168.5Kb) -
Argument, Cognition and Deadlock in Email NegotiationBülow, Anne Marie (Frederiksberg, 2010)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: This paper investigates a set of email negotiations in order to explain a high number of deadlocks. The paper argues that one reason is the combination of cognitive effort characteristic of the e-mail genre, and the argumentative pattern found when two parties simultaneously try to persuade the other of the justice of their cause. For a negotiation involving the wording of a contract, the evidence suggests that, while there is a distinct advantage in the features of reviewability and revisablity, the email format allows selective attention to the other party’s arguments, which can be shown to block suggestions and lead to sub-optimal results. URI: http://hdl.handle.net/10398/8239 Filer i denne post: 1
Email working paper.pdf (102.9Kb) -
la Cour, Anders (København, 2005)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Over the past few years, there has been a growing interest in the voluntary organisations that play an important and innovative part in the development of the welfare societies in America (se Salamon 1995;1997; Alexander, Nank and Stivers C. 1999; Reisch and Sommerfeld 2003), England (se Plowden 2003) and Scandinavian (se... .) . The states, in particular, has realised that a number of welfare tasks cannot be solved without establishing a close working relationship with the existing voluntary social sector. The added political interest has led to greater awareness of the structuralisation of voluntary organisations and their supply of services. At the same time, we know very little today about the practical functions of volunteers – what is it they do and know, and how may this possibly differ from what others do and know. We are also in need of studies to highlight the relationship between the practices of volunteers and the voluntary organisations which initially facilitated the development of such practices. The need for such information is growing in step with the ever-increasing demands placed on the practices of volunteers by society in general and politicians in particular. Using Niklas Luhmann’s theory of social systems as a springboard, this article will look at the state’s expectations for new and more integrated forms of cooperation with the voluntary organisations. These expectations are interesting precisely because the bodies that are seeking to cooperate have very different ways of organising the provision of social services. Using a specially selected area of user-cantered voluntary social services, the article will examine the unique aspects of voluntary work, as well as the unique way in which the voluntary organisations organise and manage this work. The article will argue that the voluntary work represent a interaction system, and that the organisation which instigates the voluntary social work neither has access to it, nor control over it. The article will therefore show that there is another, far more controversial side to voluntary social services than the state’s attempts to formulate a joint voluntary service policy. Voluntary organisations risk becoming embaressed. On the basis of this argument, the article will pinpoint a number of risks associated with the attempt to formalise cooperation between public and voluntary social services. What are the risks for the people towards whom these services are directed? What are the risks for the voluntary organisations? And what are the risks for the social policies of the welfare state, based as they are on the principle of universalism? URI: http://hdl.handle.net/10398/6307 Filer i denne post: 1
wp11-2005.pdf (106.0Kb) -
A Critical Ethnographic Study of the Structural Tensions of Organizing DiversityHolck, Lotte (Frederiksberg, 2015)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: This dissertation consists of a collection of four articles aimed at critically exploring how diversity and its management are organized in two Danish organizations. The articles are based on a critical ethnographic study of the links among diversity and its management, and the structural setting, including the greater historical-societal structures, the organizations’ structural setup and the spatial structures. Throughout the dissertation, I focus on how this structural setting enables and constrains the local organizing of diversity. This structural focus allows me to explore how structural conditions facilitate or restrain employee agency, and enables me to suggest locally relevant and progressive ways of organizing diversity. Consequently I ask the following main research question: How do the greater historical-societal setting, the organizational setup and spatial structures both enable and constrain organizing diversity in the two case organizations, and what are the implications for the management of diversity and employee agency? URI: http://hdl.handle.net/10398/9149 Filer i denne post: 1
Lotte_Holck.pdf (2.204Mb) -
Houman Andersen, Poul; Norus, Jesper (København, 2003)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: There is a continuing focus on the conditions for and processes of establishing new businesses and the role played by the external resource context in doing so. Using sociological concepts such as network bricolage and structuration some studies point to the supporting role as well as the restraining role of networks in this process. However, most research focuses on the innovative role of entrepreneurs in linking together dispersed resources in forming a concerted business enterprise. Far less focus has been on the de facto quality of these resources in forming the entrepreneurial role. Rather, the image of the Knightian or Kriznian entreprenur is left unchallenged, even in the "new" literature on entrepreneurship. However, if the concept of network bricolage or structuration as contexts institutionalising specific practices and sorting away others is taken seriously, the preexistence of patterned work practices shared among business actors, and how the ability to utilise these patterned practices in generating new business ideas affects the business start up process becomes important. Entrepreneurial processes may not only be influenced but also internally constituted by the wider environment. One may therefore question whether the impetus for starting up a new business vests entirely with the entrepreneur or what role the context plays in patterning the work of the entrepreneur with respect to firm creation. As pointed out by Gartner (1988) asking "who is the entrepreneur?" is the wrong question. For that purpose, we believe that the context of the entrepreneur, networks and embedded routines, provides an opportunity to understand how the context contributes in shaping the entrepreneurial act. URI: http://hdl.handle.net/10398/6717 Filer i denne post: 1
dokument 10.pdf (212.1Kb)