Krimi'er, erotik og politik

OPEN ARCHIVE

Union Jack
Dannebrog

Krimi'er, erotik og politik

Show simple item record

dc.contributor.author Sørensen, Asger en_US
dc.date.accessioned 2009-02-04T10:23:31Z
dc.date.available 2009-02-04T10:23:31Z
dc.date.issued 2005-12-22T00:00:00Z en_US
dc.identifier.isbn 8791839122 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10398/6325
dc.description.abstract Paris havde i 30’erne et sprudlende kulturelt miljø, hvor lokale intellektuelle og kunstnere blandedes med flygtninge fra kommunisme, nazisme og fascisme, hvor marxister, anarkister, dadaister, surrealister og alle mulige andre politiske og videnskabelige grupperinger inspirerede hinanden på kryds og tværs. I et surrealistisk hjørne af denne vrimmel mødtes gruppen Contre-Attaque , altså Mod-angreb i 1935 og underskrev et manifest rettet mod den nyetablerede franske folkefrontsregering. Manifestet kræver en ny politik, nemlig at regeringens passive anti-fascisme vendes til en aktiv anti-fascisme. Blandt underskriverne var digteren Léo Malet, og manifestet var sandsynligvis forfattet af Georges Bataille. Det er denne spinkle forbindelse, som jeg har benyttet som anledning til at præsentere det krimi-univers, som Malet udviklede i 40’erne og 50’erne. Bataille kender jeg nemlig særdeles godt, og hvis man inddrager Batailles filosofi fra samme periode i analysen af Malets tekst, så tyder meget på, at deres bekendtskab og fælles rødder i det nævnte miljø har haft stor betydning for de temaer, de senere kredser om litterært og filosofisk. Første afsnit handler om den særlige genre, krimi’en, hvor Malet imidlertid typisk overses. Andet afsnit introducerer Malet, og tredje præsenterer to fælles temaer med udgangspunkt i Malets og Batailles henvisninger til Sade og Baudelaire, nemlig død og erotik. Det vises, hvordan hvordan de for Bataille er tæt forbundne, og i Malets fremstilling af det erotiske forhold mellem mand og kvinde skabes en kvindefigur, der adskiller sig markant fra dem, man typisk møder i krimi-genren. Fjerde afsnit ser på den politiske ideologi, der viderebringes med de kulturelle normer, der gøres gældende i Malets krimi’er, nemlig småborgerskabets anarkisme, der stadig spiller en stor rolle for den post-moderne venstrefløjs forestillinger om det ideale samfund. en_US
dc.format.extent 17 s. en_US
dc.language eng en_US
dc.relation.ispartofseries MPP Working paper;2005-021 en_US
dc.title Krimi'er, erotik og politik en_US
dc.type wp en_US
dc.accessionstatus modt05dec22 miel en_US
dc.contributor.corporation Copenhagen Business School. CBS en_US
dc.contributor.department Institut for Ledelse, Politik og Filosofi en_US
dc.contributor.departmentshort LPF en_US
dc.contributor.departmentuk Department of Management, Politics & Philosophy en_US
dc.contributor.departmentukshort MPP en_US
dc.idnumber 8791839122 en_US
dc.publisher.city København en_US
dc.publisher.year 2005 en_US
dc.title.subtitle Léo Malet – og Georges Bataille en_US


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons License.

Files Size Format View
wp21-2005.pdf 115.9Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record