Mellem postkort og politisk strategi

OPEN ARCHIVE

Union Jack
Dannebrog

Mellem postkort og politisk strategi

Show simple item record

dc.contributor.author Buhl Pedersen, Søren en_US
dc.contributor.author Tangkjær, Christian en_US
dc.contributor.author Linde-Lauersen, Anders en_US
dc.date.accessioned 2009-02-04T10:23:31Z
dc.date.available 2009-02-04T10:23:31Z
dc.date.issued 2003-11-13T00:00:00Z en_US
dc.identifier.isbn 8791181402 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10398/6326
dc.description.abstract De seneste årtier har brand management og branding strategier fået større og større prioritet for organisationer i deres bestræbelser på at positionere sig på markedet. Det gælder først og fremmest kommercielt drevne organisationer, men i stadig større grad er også politisk styrede organisationer blevet opmærksomme på vigtigheden af at have et stærkt brand. De seneste år har branding imidlertid bevæget sig ind i andre politiske felter, nemlig branding af steder, som byen, regionen og nationen – ja, selv en supranational størrelser som EU bliver brandet. Byer, regioner og nationer indretter sig i stigende grad efter markedets krav om på den ene side konkret organisering af for eksempel arbejdskraft og økonomi, og på den anden side fortællinger om oplevelser, værdier og erfaringer som knytter sig til disse steder. Derfor er disse territoriale enheder begyndt at formulere sig selv som attraktive brands, der profilerer stedernes særlige kvaliteter. Nærværende paper forsøger at analysere profileringen af steder som en praksis der balancerer mellem bordering og branding som to parallelle logikker. Det er hypotesen, at forholdet mellem disse logikker kan aflæses i den måde, som forskellige brands fremstiller steder med både sentimentalitet og ironi. Anvendelsen af dette perspektiv indbærer, at der tænkes en direkte sammenhæng mellem de former for organisering, som præger nationer, byer og regioner, og den måde som disse steder symboliseres gennem brands. Paperet falder i to sektioner: én om vilkårene for branding som symbolsk praksis under det globale, og én om den reelle organisering, som de bestemte symbolske former er udtryk for. en_US
dc.format.extent 29 s. en_US
dc.language dan en_US
dc.relation.ispartofseries MPP working paper;2003-4 en_US
dc.subject.other branding en_US
dc.subject.other brands en_US
dc.subject.other regioner en_US
dc.subject.other byer en_US
dc.subject.other national identitet en_US
dc.subject.other nation branding en_US
dc.subject.other bordering en_US
dc.title Mellem postkort og politisk strategi en_US
dc.type wp en_US
dc.accessionstatus modt03nov13 inrumo en_US
dc.contributor.corporation Copenhagen Business School. CBS en_US
dc.contributor.department Institut for Ledelse, Politik og Filosofi en_US
dc.contributor.departmentshort LPF en_US
dc.contributor.departmentuk Department of Industrial Economics & Strategy en_US
dc.contributor.departmentukshort MPP en_US
dc.idnumber 8791181402 en_US
dc.publisher.city København en_US
dc.publisher.year 2003 en_US
dc.title.subtitle branding af nationer, regioner og byer en_US


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons License.

Files Size Format View
wp4-2003sbpctall.pdf 1.721Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record