Barriere for studerendes læring af holistisk systemudvikling

OPEN ARCHIVE

Union Jack
Dannebrog

Barriere for studerendes læring af holistisk systemudvikling

Show simple item record

dc.contributor.author Levinsen, Karin en_US
dc.contributor.author Madsen, Sabine en_US
dc.date.accessioned 2009-02-04T10:23:50Z
dc.date.available 2009-02-04T10:23:50Z
dc.date.issued 2007-07-06T00:00:00Z en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10398/6500
dc.description.abstract Ud fra aktionsforskning af faget Informationsbehandling på bachelorprogrammet HA/DØK ved Copenhagen Business School undersøger vi i denne artikel hvilke barriere de studerende oplever i forbindelse med læring af holistisk systemudvikling og hvorfor. Siden 1980’erne har man i (dele af) litteraturen anset den ’gode’ systemudvikler for at være en, der kunne fungere som brobygger mellem brugere og programmører og navigere ubesværet inden for og imellem anvendelses- og problemområdet (dvs. mellem brugernes og IT systemets område og opgaver). HA/DØK uddannelsen blev udviklet for at uddanne studerende med brobyggerkompetencer. En summativ kvalitetsvurdering har dog vist, at der eksisterer et misforhold mellem den uddannelsesmæssige intention og de studerendes faktiske læring og eksamenspræstationer på faget Informationsbehandling. Vores undersøgelse af dette misforhold viser, at mens de studerende er gode til at tænke og handle udfra problemområdet,så kæmper alle studerende uanset fagligt niveau med at nå de læringsmål, der omhandler forståelse for og inddragelse af viden om anvendelsesområdet. Vi foreslår, at de studerendes vanskeligheder skyldes, at de pga. HA/DØK studiet tilrettelæggelse allerede er proficiente funktionalister når de starter på Informationsbehandling, mens de i forhold til anvendelsesområdet må betegnes som novicer. Vi opridser forskellige alternativer til at hjælpe de studerende med at overvinde barriererne og/eller opfylde læringsmålene. en_US
dc.format.extent 18 s. en_US
dc.language dan en_US
dc.relation.ispartofseries Working paper;2007-002 en_US
dc.title Barriere for studerendes læring af holistisk systemudvikling en_US
dc.type wp en_US
dc.accessionstatus modt07jul06 gepomo en_US
dc.contributor.corporation Copenhagen Business School. CBS en_US
dc.contributor.department Institut for Informatik en_US
dc.contributor.departmentshort INF en_US
dc.contributor.departmentuk Department of Informatics
dc.contributor.departmentukshort INF
dc.idnumber x656526156 en_US
dc.publisher.city København en_US
dc.publisher.year 2007 en_US


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons License.

Files Size Format View
02-2007.pdf 358.9Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record