En model for lagerstørrelsen som determinant for købs- og brugsadfærden for et kortvarigt forbrugsgode

OPEN ARCHIVE

Union Jack
Dannebrog

En model for lagerstørrelsen som determinant for købs- og brugsadfærden for et kortvarigt forbrugsgode

Show simple item record

dc.contributor.author Olsen, Jørgen Kai en_US
dc.date.accessioned 2009-02-04T10:24:15Z
dc.date.available 2009-02-04T10:24:15Z
dc.date.issued 2005-09-07T00:00:00Z en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10398/6652
dc.description.abstract Mange kortvarige forbrugsgoder har den egenskab, at de ikke nødvendigvis forbruges i den periode, hvor de købes, fordi det er muligt for forbrugeren at lægge dem på lager til senere brug. Dette gælder fx for varer som kaffe, te, øl, spiritus, læskedrikke, sæbe, vaskepulver, hårshampoo, tandpasta, papirvarer og konserves. For denne type varer er det klart, at den aktuelle størrelse af forbrugerens lager (dvs. beholdning af varen) som hovedregel vil spille en afgørende rolle for hans købs- og brugsadfærd i en given periode. Dette forhold kommer eksempelvis implicit til udtryk, når man i kvantitative modeller for en virksomheds afsætning og/eller markedsandel finder en signifikant effekt ikke kun af den aktuelle pris for varen, men også af prisen for varen i én eller flere tidligere perioder. Se fx Birch, Olsen og Tjur (2005). En sådan effekt er imidlertid kun en indirekte effekt. Den direkte determinant for forbrugerens købs- og brugsadfærd er ikke prisen for varen i en tidligere periode (som man jo ikke kan købe ind til mere i den aktuelle periode), men derimod størrelsen af forbrugerens lager af varen på det tidspunkt, hvor købet og forbruget realiseres. Men det er klart, at størrelsen af det aktuelle lager vil være bestemt af prisen for varen i én eller flere tidligere perioder. Endvidere er det klart, at prisen for varen - ikke kun i én forudgående periode, men i en lang række forudgående perioder - vil være en indikator for, om prisen for varen i den aktuelle periode er høj eller lav. Det sidstnævnte forhold vil vi dog se bort fra i det følgende. Problemstillingen i denne artikel er herefter at opstille en model for forbrugerens købs- og brugsadfærd for et kortvarigt forbrugsgode, hvor den aktuelle størrelse af forbrugerens lager af varen gøres til direkte determinant for hans adfærd. Foruden størrelsen af det aktuelle lager af varen vil vi inddrage den aktuelle pris for varen som determinant for forbrugerens købsadfærd. Når vi kun inddrager denne ene beslutningsvariabel i modellen, skyldes det alene ønsket om at simplificere fremstillingen. Modellen opbygges nemlig således, at den umiddelbart vil kunne generaliseres, ved at der inddrages yderligere forklarende variable for købs- og brugsadfærden i den, fx virksomhedens salgsindsats og konkurrenternes pris og salgsindsats. En tilsvarende problemstilling har hyppigt været behandlet i den afsætningsøkonomiske litteratur. Se fx Jain and Vilcassim (1991) for en grundig litteraturgennemgang og modelsammenligning. Men de benyttede modeller har et noget andet udgangspunkt end vort. Dels fordi modellerne er modeller for ventetiden mellem to på hinanden følgende køb af varen. Eksempelvis eksponentialfordelingen og den negative binomialfordeling (Ehrenberg (1959)), Erlangfordelingen (Herniter(1971), Zufryden (1978), Jeuland, Bass and Wright (1980) og Gupta (1988)) og Cox’s hazard model (Jain and Vilcassim (1991)). Dels fordi det aktuelle lager af varen kun indgår indirekte i modelkonstruktionen via størrelsen af det købte kvantum ved forrige køb. Den model, vi vil opstille i det følgende, er i modsætning til ovennævnte modeller en model for antal købte enheder af varen i en given periode, hvor størrelsen af det aktuelle lager af varen indgår eksplicit i modelkonstruktionen. Fordelen ved denne modelformulering er, at man får mulighed for at bestemme sandsynlighedsfordelingen for størrelsen af forbrugernes lager af varen på et givet tidspunkt. en_US
dc.format.extent 21 . en_US
dc.language dan en_US
dc.relation.ispartofseries Research paper;2005-002 en_US
dc.title En model for lagerstørrelsen som determinant for købs- og brugsadfærden for et kortvarigt forbrugsgode en_US
dc.type wp en_US
dc.accessionstatus modt05sep07 miel en_US
dc.contributor.corporation Copenhagen Business School. CBS en_US
dc.contributor.department Institut for Afsætningsøkonomi en_US
dc.contributor.departmentshort en_US
dc.contributor.departmentuk Department of Marketing en_US
dc.contributor.departmentukshort MARK en_US
dc.idnumber x656494998 en_US
dc.publisher.city København en_US
dc.publisher.year 2005 en_US


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons License.

Files Size Format View
rp 2005-002 kai olsen.pdf 231.0Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record