Ledelsesvidens laboratorium

OPEN ARCHIVE

Union Jack
Dannebrog

Ledelsesvidens laboratorium

Show simple item record

dc.contributor.author Ørts Hansen, Carsten en_US
dc.date.accessioned 2009-02-04T10:24:42Z
dc.date.available 2009-02-04T10:24:42Z
dc.date.issued 2007-12-11T00:00:00Z en_US
dc.identifier.isbn 8791757045 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10398/6767
dc.description.abstract Denne artikel handler om internationalisering af ledelsesteknologier/viden gennem casestudier. Med klare budskaber og empirske beviser, udgør casestudier ofte nutidens sande og autoriserede viden om, hvordan virksomhedsledere skal opfatte verden og hvad de skal indrette deres handlinger efter. Arbejdet med at skabe casestudier kan sammenlignes med at putte skibe i flasker; vores autoriserede og sande ledelsesviden er som skibene, fordi, når først vores viden er inde i flasken som en vedtaget sandhed ser det ud som om den altid har været der og altid vil blive der. Imidlertid er arbejdet med at skabe casestudier et minutiøst og fantasifuldt arbejde, der får arbejdet med at bygge skibe i flasker til at blegne. Det skyldes ikke mindst at arbejdet ikke sker på et hyggeligt bord med lup og pincet som man måske kender det fra scenen med Poul Reichardt i ”Olsenbanden”, men derimod udfolder sig i en kompleks videnskabelig arena med forskere, tekster og praktikere. I artiklen bliver casen SoftCorp betragtet som et laboratorium, hvilket længe har været et feltråb blandt forskere, når talen falder på refleksion omkring videns skabelse (Hacking 1992, Latour 1983, Latour & Woolgar 1979). Interessen kan også siges netop at baseres på den kendsgerning, at laboratoriet i sig selv er en central notation i vores forståelse af objektiv/sand viden og af forskningen og dens udvikling. I denne artikel er argumentet således at casestudiet er center for selv samme mekanismer og processer som laboratoriet, der skaber sand og objektiv viden og det netop er dette element der gør casestudiet til en vigtig aktør i internationaliseringen af (erhvervs-)forskningens videns skabelse. På baggrund af artiklen kan læseren derfor forvente at lære to ting: forvent at lære noget af forskere og ledelsespraktikere og forvent at lære meget om forskere og ledelsespraktikere. en_US
dc.format.extent 34 s. en_US
dc.language dan en_US
dc.relation.ispartofseries Working paper;2007-105 en_US
dc.title Ledelsesvidens laboratorium en_US
dc.type wp en_US
dc.accessionstatus modt07dec11 nijemo en_US
dc.contributor.corporation Copenhagen Business School. CBS en_US
dc.contributor.department Center for Virksomhedsudvikling og Ledelsesteknologi en_US
dc.contributor.departmentshort CVL en_US
dc.contributor.departmentuk Center for Business Development and Management en_US
dc.contributor.departmentukshort CVL en_US
dc.idnumber 8791757045 en_US
dc.publisher.city København en_US
dc.publisher.year 2007 en_US
dc.title.subtitle Fra ledelsesfantasier til fakta en_US


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons License.

Files Size Format View
105-2007.pdf 322.0Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record