Management consulting in action

OPEN ARCHIVE

Union Jack
Dannebrog

Management consulting in action

Show simple item record

dc.contributor.author Smith, Irene Skovgaard en_US
dc.date.accessioned 2009-02-04T10:26:05Z
dc.date.available 2009-02-04T10:26:05Z
dc.date.issued 2008-03-14T00:00:00Z en_US
dc.identifier.isbn 9788759383513 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10398/7127
dc.description.abstract Et godt og effektivt samarbejde mellem kunde og konsulent fremhæves generelt som en afgørende betingelse for at få succes med brug af eksterne konsulenter. Dansk Industri har sammen med Dansk Management Råd (DMR) og Copenhagen Business School (CBS) etableret et udviklingsprojekt, der under overskriften 'Vækst i Vidensamfundet' har til formål at udvikle det afgørende samarbejde mellem kundevirksomheder og konsulentvirksomheder. Nærværende ErhvervsPh.d.-afhandling er en del af dette udviklingsprojekt og sætter fokus på, hvad der sker i kunde-konsulent samspillet i konteksten af konsulentopgaver, hvor det handler om at implementere forandring. På sådanne forandringsprojekter forventes konsulenterne at bidrage med viden, værktøjer og løsninger samtidig med, at de fungerer som forandringsagenter i kundeorganisationen og involverer og arbejder med ledere og medarbejdere på forskellige niveauer. Det gør kunde-konsulent samspillet til en kompleks størrelse, der ikke bare handler om den personlige relation og godt samarbejde mellem konsulent og opdragsgiver/projektsponsor. Når vi har at gøre med ydelser, hvor konsulenterne går i clinch med organisationen for at implementere forandring, må kunde-konsulent relationer ses i et bredere perspektiv end fokus på personlige relationer mellem enkeltindivider tillader. Kunden er en organisation; en kompleks social konstellation af mennesker med forskellige positioner og interesser. Det afgørende er, hvilken rolle konsulenterne får, når de bevæger sig ind i denne sociale sammenhæng, og hvilke muligheder og begrænsninger det indebærer for at være med til at skabe forandring som ekstern part i processen. Afhandlingen stiller skarpt på disse sociale aspekter af samspillet mellem konsulenter og interne aktører i konteksten af kundeorganisation. Forskningen, der ligger til grund for afhandlingen, er udført som antropologisk feltarbejde på to forandringsprojekter; den ene i en industrivirksomhed og det andet på et hospital. Dette indebar både observation af konkrete situationer, hvor konsulenter og interne aktører arbejdede sammen, og efterfølgende interviews med både konsulenter og de relevante ledere og medarbejdere om deres oplevelse af samspillet. en_US
dc.format.extent 238 en_US
dc.language eng en_US
dc.relation.ispartofseries Ph.d.serie;2008-04 en_US
dc.subject.other ph.d.-afhandlinger en_US
dc.title Management consulting in action en_US
dc.type phd en_US
dc.accessionstatus modt08mar14 nijemo en_US
dc.contributor.corporation Copenhagen Business School. CBS en_US
dc.contributor.department Institut for Ledelse, Politik og Filosofi en_US
dc.contributor.departmentshort LPF en_US
dc.contributor.departmentuk Department of Management, Politics & Philosophy en_US
dc.contributor.departmentukshort MPP en_US
dc.idnumber 9788759383513 en_US
dc.publisher.city København en_US
dc.publisher.year 2008 en_US
dc.title.subtitle Value creation and ambiguity in client-consultant relations en_US


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons License.

Files Size Format View
irene_skovgaard_smith.pdf 1.802Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record