Hvilke kulturtilbud bruger den kreative klasse?

OPEN ARCHIVE

Union Jack
Dannebrog

Hvilke kulturtilbud bruger den kreative klasse?

Show simple item record

dc.contributor.author Bille, Trine en_US
dc.date.accessioned 2009-02-04T10:26:24Z
dc.date.available 2009-02-04T10:26:24Z
dc.date.issued 2007-12-05T00:00:00Z en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10398/7203
dc.description.abstract Det er helt centralt i Richards Floridas teori om vækst, at kunne tiltrække den kreative klasse, men hvad er det egentlig som tiltrækker den kreative klasse? Formålet med denne artikel er at undersøge hvad det er for kultur- og fritidsaktiviteter den kreative klasse især benytter sig af. Det er dels interessant fra et kulturpolitisk og ikke mindst et regionalt udviklingspolitisk ståsted: hvad er det for kultur- og fritidsaktiviteter den kreative klasse bruger og tiltrækkes af? Dels er det interessant at undersøge, fordi det er punkt, hvor Florida ikke er særlig nuanceret. Den danske kulturvaneundersøgelse indeholder detaljerede data om den danske befolknings brug af de fleste kultur- og fritidstilbud. Ved at koble disse data med data for befolkningens arbejdsstilling opdelt på Richard Floridas klassificering, kan der opnås en helt ny viden om, hvad det er for kultur- og fritidstilbud den kreative klasse benytter, og dermed – må man antage – tiltrækkes af. Resultaterne, som er baseret på multivariate regressionsanalyser, viser nogle markante tendenser. Den kreative klasse er generelt mere aktive end serviceklassen på en række af de mere ”populære” og ”brede” kulturområder. Den kreative kerne adskiller sig for derimod ved at være mere kreative i deres fritid end andre. Herudover er de bl.a. mere interesseret i litteratur og viden, kulturarv og historie samt klassiske kulturformer som klassisk musik og teater. Endelig viser analysen, at der er en række kultur- og fritidsaktiviteter, hvor den kreative klasse ikke synes at adskille sig fra andre grupper. Det gælder først og fremmest en række hverdagskulturelle hjemlige aktiviteter, nogle ”brede” kulturaktiviteter samt mere oplevelsesorienterede familieaktiviteter. en_US
dc.format.extent 47 s. en_US
dc.language dan en_US
dc.relation.ispartofseries Working paper;2007-4 en_US
dc.title Hvilke kulturtilbud bruger den kreative klasse? en_US
dc.type wp en_US
dc.accessionstatus modt07dec05 nijemo en_US
dc.contributor.corporation Copenhagen Business School. CBS en_US
dc.contributor.department Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse en_US
dc.contributor.departmentshort IKL en_US
dc.contributor.departmentuk Department of Intercultural Communication and Management en_US
dc.contributor.departmentukshort ICM en_US
dc.idnumber x656555660 en_US
dc.publisher.city København en_US
dc.publisher.year 2007 en_US


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons License.

Files Size Format View
wp04-2007.pdf 443.8Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record