Om folkeskolens formål og nyeste udfordringer

OPEN ARCHIVE

Union Jack
Dannebrog

Om folkeskolens formål og nyeste udfordringer

Show simple item record

dc.contributor.author Pedersen, Ove K. en_US
dc.date.accessioned 2009-02-04T10:26:50Z
dc.date.available 2009-02-04T10:26:50Z
dc.date.issued 2008-09-23T00:00:00Z en_US
dc.identifier.isbn 8791690501 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10398/7326
dc.description.abstract Lærernes fagblad Folkeskolen fylder 125 år. Tillykke med det! Hermed kan vi fejre et af de mest citerede fagblade, som udgives af en af de mest indflydelsesrige, danske interesseorganisationer, og samtidig en af de vigtigste af alle faggrupper, nemlig folkeskolelærerne. Først af alt kan vi dog fejre den danske folkeskole. Uden den, ingen lærere, og uden lærere ingen forening og intet medlemsblad. Sammen med fagbladet Folkeskolen kan vi derfor også tillade os at fejre skolen; også selvom det er usikkert hvornår folkeskolen opstod, og hvorfra den skal dateres. Opstod den med kirkeordinantens om ”børneskoler” i 1539, med anordningen om ”almueskoler” i 1814, eller med lov om forskellige forhold vedrørende folkeskolen i 1899? Svaret er ikke ligegyldigt, men irrelevant i denne sammenhæng. I dette bidrag skal jeg hylde Danmarks Lærerforening, dets medlemmer, og deres fagblad, og jeg vil gøre det ved at påstå, at der er ét forhold, som i alle bladets 125 år og i alle DLF’s 134 år har optaget medlemmerne mere end noget andet - og det er folkeskolens formål. Folkeskolen fik sin første egentlige formålsparagraf i 1937, men lang tid før var dens opgaver fastsat ved ordinants, ved forordning, anordning eller lov. Det er derfor også ved sådanne bestemmelser, at skolen har fundet sin berettigelse og lærerne deres mission. Ligesom det er ved sådanne bestemmelser, at lærerforeningen har defineret, hvad der udmærker dens medlemmer, hvad der gør dem til en særlig profession, eller giver dem deres kaldelse. en_US
dc.format.extent 40 s. en_US
dc.language dan en_US
dc.relation.ispartofseries Working paper;2008-49 en_US
dc.title Om folkeskolens formål og nyeste udfordringer en_US
dc.type wp en_US
dc.accessionstatus modt08sep23 nijemo en_US
dc.contributor.corporation Copenhagen Business School. CBS en_US
dc.contributor.department International Center for Business and Politics en_US
dc.contributor.departmentshort DBP en_US
dc.contributor.departmentuk International Center for Business and Politics en_US
dc.contributor.departmentukshort CBP en_US
dc.idnumber 8791690501 en_US
dc.publisher.city København en_US
dc.publisher.year 2008 en_US
dc.title.subtitle Et essay i forbindelse med fagbladet Folkeskolens 125 års jubilæum. en_US


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons License.

Files Size Format View
wp cbp 2008-49.pdf 230.3Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record