En kvantitativ analyse af danskernes huskesedler

OPEN ARCHIVE

Union Jack
Dannebrog

En kvantitativ analyse af danskernes huskesedler

Show simple item record

dc.contributor.author Schmidt, Marcus en_US
dc.date.accessioned 2009-02-04T10:28:06Z
dc.date.available 2009-02-04T10:28:06Z
dc.date.issued 2005-11-16T00:00:00Z en_US
dc.identifier.isbn 8799022478 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10398/7677
dc.description.abstract Den foreliggende rapport bygger på en analyse af 871 huskesedler. Sedlerne er dels indsamlet i Jylland og dels i København. Indsamlingen af forbrugernes kasserede huskesedler er foregået såvel inde i dagligvarebutikkerne (indkøbskurve, affaldsspande) som ude foran butikkerne (parkeringsplads, indkøbsvogne). Dataindsamlingen omfatter de største supermarkeder og discountbutikker samt Bilka. Det vedhæftede appendiks forenden indeholder en nærmere redegørelse for den anvendte metodiske fremgangsmåde. Da produkter på en indkøbsseddel ofte er uklart beskrevet ("frugt" "grønt", "diverse pålæg", "weekendguf" osv.) har vi valgt at betegne hver nedfældning, der er protokolleret på papir, som et vareemne eller et indkøbsforsæt. "2 Agurker" og "Rød Merrild, 23,95" er ret præcist beskrevet, hvilket "frugt", "diverse pålæg" eller "morgenmad" ikke just kan siges at være. Medens en indkøbsseddel giver fuld mening og kan "afkodes" af medlemmerne af den pågældende husstand, kan den virke indforstået og delvis uforståelig for udenforstående. Øl er måske ensbetydende med den ramme med 6 Tuborg, som man plejer at købe, "frugt" kan være synonym med bananer, æbler og appelsiner, husstandens tre foretrukne frugter osv. De 871 huskesedler indeholdt i gennemsnit lidt over 9 vareemner. Medens der er store udsving, gælder at flertallet af huskesedler indeholder mellem 3 og 15 vareemner. Der er dog en spredning i opadgående retning. En huskeseddel indeholdt faktisk 60 emner. Se Figur 2 forneden i appendiks. Samlet rummede de 871 sedler 8047 vareemner. Skønsvist drejer det sig om mellem 600 og 800 forskellige produkter. Det præcise tal lader sig ikke helt fastlægge, idet visse vareemner ("grønt", "pålæg" og "tøj" osv. i modsætning til agurker, hamburgerryg og Adidas T-shirt XL) ikke tillader identifikation af et specifikt produkt. Dertil kommer af 542 emner fordelt over 262 sedler ikke kunne identificeres positivt (ulæseligt). en_US
dc.format.extent 17 s. en_US
dc.language dan en_US
dc.relation.ispartofseries Working paper;2005-010 en_US
dc.title En kvantitativ analyse af danskernes huskesedler en_US
dc.type wp en_US
dc.accessionstatus modt05nov16 miel en_US
dc.contributor.corporation Copenhagen Business School. CBS en_US
dc.contributor.department Center for Market Economics en_US
dc.contributor.departmentshort CME en_US
dc.contributor.departmentuk Center for Market Economics en_US
dc.contributor.departmentukshort CME en_US
dc.idnumber 8799022478 en_US
dc.publisher.city København en_US
dc.publisher.year 2005 en_US


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons License.

Files Size Format View
danskernes husk ... f produkter og maerker.pdf 438.4Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record