Reports (MARKETING/AØ) Titler
Foregående side
Viser 4-9 af i alt 9
-
Jensen, Jesper Bo; Østergaard Jacobsen, Per; Daugaard, Christian (Frederiksberg, 2013)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Der synes at være en regulær støjmur i det offentlige rum, som kommer til udtryk gennem øget kommunikation og markedsføring for at få ”taletid” hos forbrugerne. Forbrugerne udvikler som en reaktion på dette en stigende reklamelede og opbygger et ”teflon” lag, der gør at kommunikations- og marketingbudskaber har vanskeligt ved at bide sig fast i forbrugernes bevidsthed. Resultatet er, at det er blevet vanskeligere og dyrere at få taletid hos forbrugeren, og samtidig opleves en faldende virkningsgrad af indsatsen. Denne analyse ønsker at belyse de udfordringer og mulighed dette giver i relation til velgørenhed. Men lad os først starte med at definere begrebet ”velgørenhed”, så vi alle taler samme sprog. URI: http://hdl.handle.net/10398/8823 Filer i denne post: 1
Oestergaard_1.pdf (2.340Mb) -
Analyse om brugere af eTilbudsavisØstergaard Jacobsen, Per; Bjerre, Mogens (Frederiksberg, 2013)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Analysen er udarbejdet i samarbejde med eTilbudsavis, der venligt har stilet deres database til rådighed for os. Denne analyse er et supplement til tidligere analyser, “Effekter & virkningsgrader af markedsføring – Case studie af tilbudsaviser i detailhandlen”1, januar 2012, samt ”Har tilbudsaviserne en fremtid?” 2, januar 2013 Analysen er gennemført i perioden 22. januar til 4. februar 2013 som et webbaseret survey i samarbejde med Efficiens, der har foretaget dataindsamling. URI: http://hdl.handle.net/10398/8852 Filer i denne post: 1
Oestergaard_2.pdf (2.365Mb) -
Dansk dagligvarehandel 2003-2013Østergaard Jacobsen, Per; Bjerre, Mogens (Frederiksberg, 2015)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Detailhandlen er i gang med en lang og hård forandringsfase med strukturudvikling og forbruger-forandringer. Det har ført til lukninger og åbninger af mange butikker og butikskoncepterne er under forandring. De eksisterende koncepter udfordres mere og mere. Detailhandlerne oplever, at der er knaphed på kunder og at finanskrisen har givet større fokus på likviditet som kan opleves som knaphed på kapital. Det er en stadig større kamp om forbrugernes rådighedsbeløb. Dette har også medført til en mere kortsigtet adfærd for en lang række kæder – hvilket fremgår af stadigt hyppigere og stadigt mere omfattende prisnedsættelser som fx ”momsfri uge”, ”nu 20 % på alt i butikken” m.fl. Samtidig oplever forbrugerne højere priser på dagligvarer i Danmark end i andre lande1. De danske dagligvarepriser er da også blandt de højeste i EU, men overgås dog af Norge og Schweiz. Priserne i Danmark ligger ca. 40% højere end i 27 sammenlignelige EU lande (EU27). URI: http://hdl.handle.net/10398/9124 Filer i denne post: 1
-
Casestudie af tilbudsaviser i detailhandlenØstergaard Jacobsen, Per; Varnes, Claus (Frederiksberg, 2012)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Vores fokus med denne analyse har været at beskrive virkningsgraden af markedsføringsindsatsen i detailhandlen, primært tilbudsaviserne, ved at se på konverteringerne fra kendskab til køb. Institut for Produktion og Erhvervøkonomi (PEØ) har siden 2005 gennemført konferrencer og analyser om virkningsgrader og effekt af marketing. Da vi simultant har konstateret en nærmest eksplosiv vækst i marketingindsatsen, er vores interesse for en nærmere undersøgelse blever skærpet. Dette er interessent i relation til netop effekt og virkningsgrader, da netop dagligvarehandlen udgør ca. 15 % af privatforbruget og dermed fylder meget i vores hverdag. Der er i de seneste år gennemført en lang række analyser og undersøgelser, der enten taler for eller imod anvendelse af tilbudsaviser. Senest har regeringen indført en ny afgift på tilbudsaviser, der træder i kraft i 2013, og i regeringsgrundlaget står der, at man ønsker at indføre en ”Ja Tak” ordning til afløsning af den nuværende ”Nej Tak” ordning. Den grafiske branche har gennemføret en række analyser, forskellige reklame- og medie-bureauer har produceret en del analyser, distributørerne (Post Danmark og Forbruger Kontakt) har her i efteråret gennemført en fælles analyse. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ligeledes gennemføret en omfattende analyse om dagligvaremarkedet i sommeren 2011. Vi har ingen interesser eller politiske tilknytninger i relation til branchen eller dens organisationer. Vi ønsker udelukkende at forholde os til økonomisk relaterede observationer, effekten og sammenhængen mellem disse elementer. Altså virkningsgraden af reklamen. Vi vil med denne økonomiske analyse forsøge at forholde os til virkningsgraden af marketingindsatsen i detailhandlen gennem de seneste 5 år. Siden John Wanamaker i tidernes morgen udtalte; "I know half of my advertising is wasted. I just don’t know which half” har der været fokus på virkningsgraden af markedsføring. Særligt har der i de seneste år været et stigende ønske om at se på effekten af marketingindsatsen. URI: http://hdl.handle.net/10398/8424 Filer i denne post: 1
-
Beier, Niels C.; Jensen, Heidi Steen; Jørgensen, Martin; Moshøj, Christina Mary; Blyt, Janne; Kleve, Aslaug; Steenstrup, Jakob; Hammer-Jespersen, Lars; Rosenmejer, Jeppe; Heide-Jørgensen, Caroline; Jakobsen, Søren Sandfeld; Hansen, Torben; Nørbæk, Line; Nielsen, Christina Toftegaard; Gullander, Michelle Anne; Banke, Lars M. (Valby, 2016)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Formålet med markedsføringsloven er, at den skal understøtte fair konkurrence samt gode forbrugerforhold. Markedsføringsloven udgør således en væsentlig rammebetingelse for alle virksomheder og forbrugere i Danmark. Fair konkurrence, og en hensigtsmæssig forbrugerbeskyttelse, hvor forbrugerne er beskyttet mod fx at blive vildledt eller udsat for aggressiv markedsføring, understøtter velfungerende markeder. Markedsføring er i høj grad reguleret af fælles europæiske regler. Siden den sidste store revision af markedsføringsloven, der skete i 2005, har der været en række ændringer af markedsføringsloven i forbindelse med gennemførelse af EU-regler, herunder særlig direktivet om urimelig handelspraksis. Disse ændringer har savnet en egentlig integrering med lovens øvrige regler. Det har betydet, at en række af reglerne overlapper hinanden, og at loven flere steder fremstår fragmenteret. Det har også medført en åbningsskrivelse fra Europa- Kommissionen, som gør opmærksom på, at Danmark på en række punkter, efter Europa- Kommissionens opfattelse, ikke har implementeret direktivet om urimelig handelspraksis korrekt. Den teknologiske udvikling har endvidere givet virksomhederne nye måder at markedsføre sig på. Det har dels skabt udfordringer for virksomhederne, der kan være usikre på, om deres kommunikation holder sig inden for lovens rammer, og dels for forbrugerne i forhold til, hvilke rettigheder de har. Der er endvidere behov for at se på de redskaber, Forbrugerombudsmanden har til rådighed i sin håndhævelse. URI: http://hdl.handle.net/10398/9345 Filer i denne post: 1
-
Lyck, Lise (Frederiksberg, 2012)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: This survey relates to the EU project AGORA 2.0 work package 4 item c) a contest on innovative heritage product ideas among students/universities. The survey should have been carries out by another partner, but it was not done. It was therefore decided on the last meeting and seminar in the AGORA project in Poland in November 2012, which TCM/CBS should undertake the survey and fulfill the AGORA 2.0 requirements. On this background a survey among students of tourism, hospitality and service management at the Copenhagen Business School was carried out. The students include students from many countries, and the studies are taught in English. This publication presents the survey and the results of the survey. URI: http://hdl.handle.net/10398/8712 Filer i denne post: 1
Lise_Llyck_3.pdf (2.379Mb)
Foregående side
Viser 4-9 af i alt 9