Tweens, medier og forbrug

OPEN ARCHIVE

Union Jack
Dannebrog

Tweens, medier og forbrug

Vis flere oplysninger

Titel: Tweens, medier og forbrug
Et studie af 10-12 årige danske børns brug af internettet, opfattelse og forståelse af markedsføring og forbrug
Forfatter: Rasmussen, Jeanette
Resume: Denne afhandlingen har haft til formål at udvide den viden, vi har om markedsføring rettet mod børn. Børn i dag lever i en mere kommercialiseret barndom, børn betragtes i højere grad end tidligere som selvstændige forbrugere, markedsføringsmetoder på internettet er karakteriseret ved at være mere sofistikerede og mindre gennemskuelige, og der er stor markedsføringsmæssig fokus på yngre børn, og specielt de såkaldte tweens (defineres typisk som de 8-12 årige). Det har derfor været afhandlingens sigte at undersøge i et hverdagsperspektiv, hvordan 10-12 åriges brug af internettet, deres oplevelse og forståelse af markedsføring på internettet er relateret til deres forbrug (køb og forhold til mærker). Det er tweens oplevelse og forståelse af medier og forbrug, som er i fokus. Afhandlingens teoretiske grundlag er tvær-disciplinært, og derfor er relevante dele fra barndomsforskningen, medieforskningen og forbrugerforskningen blevet inddraget. Metodisk er der brugt en triangulering af empirisk materiale, da dette er specielt godt i forhold til undersøgelser om børn.
URI: http://hdl.handle.net/10398/8563
Dato: 2012-11-13

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons License.

Filer Størrelse Format Vis
Jeanette_Rasmussen.pdf 2.111Mb PDF Vis/Åbn phd-afhandling

Dette dokument findes i følgende samling(er)

Vis flere oplysninger