Effekt & Effektivitet

OPEN ARCHIVE

Union Jack
Dannebrog

Effekt & Effektivitet

Vis flere oplysninger

Titel: Effekt & Effektivitet
Dansk dagligvarehandel 2003-2013
Forfatter: Østergaard Jacobsen, Per; Bjerre, Mogens
Resume: Detailhandlen er i gang med en lang og hård forandringsfase med strukturudvikling og forbruger-forandringer. Det har ført til lukninger og åbninger af mange butikker og butikskoncepterne er under forandring. De eksisterende koncepter udfordres mere og mere. Detailhandlerne oplever, at der er knaphed på kunder og at finanskrisen har givet større fokus på likviditet som kan opleves som knaphed på kapital. Det er en stadig større kamp om forbrugernes rådighedsbeløb. Dette har også medført til en mere kortsigtet adfærd for en lang række kæder – hvilket fremgår af stadigt hyppigere og stadigt mere omfattende prisnedsættelser som fx ”momsfri uge”, ”nu 20 % på alt i butikken” m.fl. Samtidig oplever forbrugerne højere priser på dagligvarer i Danmark end i andre lande1. De danske dagligvarepriser er da også blandt de højeste i EU, men overgås dog af Norge og Schweiz. Priserne i Danmark ligger ca. 40% højere end i 27 sammenlignelige EU lande (EU27).
URI: http://hdl.handle.net/10398/9124
Dato: 2015-04-24

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons License.

Filer Størrelse Format Vis
effekt_og_effek ... ndel_2003-2013_-_final.pdf 1.484Mb PDF Vis/Åbn Rapport

Dette dokument findes i følgende samling(er)

Vis flere oplysninger