Rapport fra udvalg om markedsføringsloven

OPEN ARCHIVE

Union Jack
Dannebrog

Rapport fra udvalg om markedsføringsloven

Vis flere oplysninger

Titel: Rapport fra udvalg om markedsføringsloven
Forfatter: Beier, Niels C.; Jensen, Heidi Steen; Jørgensen, Martin; Moshøj, Christina Mary; Blyt, Janne; Kleve, Aslaug; Steenstrup, Jakob; Hammer-Jespersen, Lars; Rosenmejer, Jeppe; Heide-Jørgensen, Caroline; Jakobsen, Søren Sandfeld; Hansen, Torben; Nørbæk, Line; Nielsen, Christina Toftegaard; Gullander, Michelle Anne; Banke, Lars M.
Resume: Formålet med markedsføringsloven er, at den skal understøtte fair konkurrence samt gode forbrugerforhold. Markedsføringsloven udgør således en væsentlig rammebetingelse for alle virksomheder og forbrugere i Danmark. Fair konkurrence, og en hensigtsmæssig forbrugerbeskyttelse, hvor forbrugerne er beskyttet mod fx at blive vildledt eller udsat for aggressiv markedsføring, understøtter velfungerende markeder. Markedsføring er i høj grad reguleret af fælles europæiske regler. Siden den sidste store revision af markedsføringsloven, der skete i 2005, har der været en række ændringer af markedsføringsloven i forbindelse med gennemførelse af EU-regler, herunder særlig direktivet om urimelig handelspraksis. Disse ændringer har savnet en egentlig integrering med lovens øvrige regler. Det har betydet, at en række af reglerne overlapper hinanden, og at loven flere steder fremstår fragmenteret. Det har også medført en åbningsskrivelse fra Europa- Kommissionen, som gør opmærksom på, at Danmark på en række punkter, efter Europa- Kommissionens opfattelse, ikke har implementeret direktivet om urimelig handelspraksis korrekt. Den teknologiske udvikling har endvidere givet virksomhederne nye måder at markedsføre sig på. Det har dels skabt udfordringer for virksomhederne, der kan være usikre på, om deres kommunikation holder sig inden for lovens rammer, og dels for forbrugerne i forhold til, hvilke rettigheder de har. Der er endvidere behov for at se på de redskaber, Forbrugerombudsmanden har til rådighed i sin håndhævelse.
URI: http://hdl.handle.net/10398/9345
Dato: 2016-09-01

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons License.

Filer Størrelse Format Vis
Rapport fra udvalg om markedsfoeringsloven2016.pdf 2.448Mb PDF Vis/Åbn Report

Dette dokument findes i følgende samling(er)

Vis flere oplysninger