Working Papers (MARKETING/AØ) Titler
Foregående side
Viser 10-29 af i alt 29
-
resume af resultater fra surveys og dybdeinterviewsKornum, Niels (København, 2003)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Forbrugernes ønsker ikke at ændre deres indkøbsvaner for at handle dagligvarer via nettet, men de, der har prøvet at e-handle er mere positive overfor at handle over nettet og finder det mindre risikofyldt sammenlignet med de, der ikke har prøvet at handle dagligvarer over nettet. Dette betyder, at det er vigtigt at få forbrugerne til at prøve ordningerne f.eks. via tilbud og/eller forskellige medlemsfordele for at motivere dem til at indgå i ordningen. Det viser to nye undersøgelser gennemført af forskere fra Institut for Afsætningsøkonomi, Handelshøjskolen i København i samarbejde med forskere fra Lunds Universitet, Avdelingen for Forpackningslogistik. Undersøgelsen er en del af Ebizz Øresund, der er samfinansieret af det svenske Vinnova og det danske ministerium for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Forbrugerne angiver som de to vigtigste fordele ved e-handel, at de dels sparer meget tid, dels at de bliver mindre afhængige af butikkernes åbningstider. De vigtigste ulemper set fra forbrugerside er dels at online handel er mindre spændende end køb i supermarkedet, dels at der er begrænset adgang til at se og føle på varerne før køb i online butikken. Det er dog forbrugere, der ikke har handlet på nettet, der mest markant har denne holdning. Firs procent af forbrugerne ønsker kun at betale et gebyr på maksimalt 60 kr. for at få leveret dagligvarerne til døren og 38 procent ønsker endda kun at betale maksimalt 20 kr.. Èn mulig vej for at få kickstartet e-handel med dagligvarer kunne være at forbrugerne slipper for at betale gebyr, når de køber over et vist beløb, f.eks. 800 kr. pr. køb. Men forbrugerne ønsker gratis levering allerede ved et indkøbsbeløb på 200 - 600 kr. pr. gang. Erfaring med e-handel med dagligvarer forøger ikke forbrugerens vilje til købe stort. De små købsbeløb skyldes sandsynligvis, at mange forbrugere lader sig inspirere i butikken, angående hvilke varer de skal købe til dagens aftensmad, især for frugt & grønt og ferske kødvarer og frisk fisk. De planlægger med andre ord ikke hele deres dagligvareindkøb i forvejen og vil antage ligt være tilbageholdende med at foretage hele deres dagligvareindkøb online. En medvirkende årsag kan dog desuden være, at mange forbrugere ikke har tilstrækkeligt med informationer til at kunne skønne omfanget af de omkostninger, som må bæres af online leverandøren i forbindelse med pakning, distribution mv. af dagligvarerne. Undersøgelsen viser, at et klart og gennemtænkt brand for hele e-handels butikken er vigtigt. Ikke bare en kopi af den eksisterende butikker. Set i dette lys kunne en fremtid for e-handel med dagligvarer være at støtte forbrugernes planlægning af måltiderne, f.eks. faste ugentlige måltidspakker med alle ingredienser vedlagt og med f.eks. én gratis ugentlig levering ved køb over et bestemt beløb. Virksomheden kan beregne sig frem til hvilket max. indkøbsbeløb pr. køb, der skal til, for at den tjener penge på at sælge. Gebyrfri levering af dagligvarer har vist sig vigtig for at få gang i den hendøende e- handel. Hvis forbrugerne ønsker en bedre service, bør det også være muligt, men så skal gebyret kunne dække de faktiske omkostninger ved pakning, levering, administration, m.v. URI: http://hdl.handle.net/10398/6649 Filer i denne post: 1
-
Barriers and Motivators of Online Grocery Shopping in DenmarkFriese, Susanne; Bjerre, Mogens; Hansen, Torben; Kornum, Niels; Sestoft, Christine (København, 2003)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: I dette working paper præsenteres og diskuteres et e-læringskoncept: Pædagogisk Selvtræning. Først vises den medietekniske udformning. Dernæst præsenteres et læringsteoretisk grundlag for konceptet ud fra K. Illeris, 2001. Det starter ud fra de læringsprocesser (kognitive, psykodynamiske og sociale), som foregår i brugere af konceptet, lærere så vel som studerende. Ud fra denne model diskuteres, hvordan denne viden kan være vejledende for lærerens resp. den studerendes direkte aktivitet i klasselokalet. Problemet for brugeren (en lærer eller en student) er dels at diagnosticere situationen på holdet, ved eksamen e.l. og dels at finde/vælge en reaktionsmåde, der er relevant hertil. Det er disse kompetencer, Pædagogisk Selvtræning søger at udvikle. Til sidst diskuteres, hvordan Pædagogisk Selvtræning kan videreudvikles og indplaceres ift. andre, fx IT-baserede undervisningsformer. URI: http://hdl.handle.net/10398/6647 Filer i denne post: 1
e-bizz oeresunds report.pdf (1.165Mb) -
Percy, Larry; Hansen, Flemming; Randrup, Rolf (København, 2004)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
URI: http://hdl.handle.net/10398/6660 Filer i denne post: 1
-
Olsen, Jørgen Kai (København, 2004)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
URI: http://hdl.handle.net/10398/6645 Filer i denne post: 1
-
Olsen, Jørgen Kai (København, 2005)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Mange kortvarige forbrugsgoder har den egenskab, at de ikke nødvendigvis forbruges i den periode, hvor de købes, fordi det er muligt for forbrugeren at lægge dem på lager til senere brug. Dette gælder fx for varer som kaffe, te, øl, spiritus, læskedrikke, sæbe, vaskepulver, hårshampoo, tandpasta, papirvarer og konserves. For denne type varer er det klart, at den aktuelle størrelse af forbrugerens lager (dvs. beholdning af varen) som hovedregel vil spille en afgørende rolle for hans købs- og brugsadfærd i en given periode. Dette forhold kommer eksempelvis implicit til udtryk, når man i kvantitative modeller for en virksomheds afsætning og/eller markedsandel finder en signifikant effekt ikke kun af den aktuelle pris for varen, men også af prisen for varen i én eller flere tidligere perioder. Se fx Birch, Olsen og Tjur (2005). En sådan effekt er imidlertid kun en indirekte effekt. Den direkte determinant for forbrugerens købs- og brugsadfærd er ikke prisen for varen i en tidligere periode (som man jo ikke kan købe ind til mere i den aktuelle periode), men derimod størrelsen af forbrugerens lager af varen på det tidspunkt, hvor købet og forbruget realiseres. Men det er klart, at størrelsen af det aktuelle lager vil være bestemt af prisen for varen i én eller flere tidligere perioder. Endvidere er det klart, at prisen for varen - ikke kun i én forudgående periode, men i en lang række forudgående perioder - vil være en indikator for, om prisen for varen i den aktuelle periode er høj eller lav. Det sidstnævnte forhold vil vi dog se bort fra i det følgende. Problemstillingen i denne artikel er herefter at opstille en model for forbrugerens købs- og brugsadfærd for et kortvarigt forbrugsgode, hvor den aktuelle størrelse af forbrugerens lager af varen gøres til direkte determinant for hans adfærd. Foruden størrelsen af det aktuelle lager af varen vil vi inddrage den aktuelle pris for varen som determinant for forbrugerens købsadfærd. Når vi kun inddrager denne ene beslutningsvariabel i modellen, skyldes det alene ønsket om at simplificere fremstillingen. Modellen opbygges nemlig således, at den umiddelbart vil kunne generaliseres, ved at der inddrages yderligere forklarende variable for købs- og brugsadfærden i den, fx virksomhedens salgsindsats og konkurrenternes pris og salgsindsats. En tilsvarende problemstilling har hyppigt været behandlet i den afsætningsøkonomiske litteratur. Se fx Jain and Vilcassim (1991) for en grundig litteraturgennemgang og modelsammenligning. Men de benyttede modeller har et noget andet udgangspunkt end vort. Dels fordi modellerne er modeller for ventetiden mellem to på hinanden følgende køb af varen. Eksempelvis eksponentialfordelingen og den negative binomialfordeling (Ehrenberg (1959)), Erlangfordelingen (Herniter(1971), Zufryden (1978), Jeuland, Bass and Wright (1980) og Gupta (1988)) og Cox’s hazard model (Jain and Vilcassim (1991)). Dels fordi det aktuelle lager af varen kun indgår indirekte i modelkonstruktionen via størrelsen af det købte kvantum ved forrige køb. Den model, vi vil opstille i det følgende, er i modsætning til ovennævnte modeller en model for antal købte enheder af varen i en given periode, hvor størrelsen af det aktuelle lager af varen indgår eksplicit i modelkonstruktionen. Fordelen ved denne modelformulering er, at man får mulighed for at bestemme sandsynlighedsfordelingen for størrelsen af forbrugernes lager af varen på et givet tidspunkt. URI: http://hdl.handle.net/10398/6652 Filer i denne post: 1
rp 2005-002 kai olsen.pdf (236.5Kb) -
Cumberland, Flemming (København, 2005)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Udgangspunktet for dette working paper vil være en række teoriområder, som er valgt ud fra den opfattelse, at de er centrale repræsentanter for udviklingen indenfor det erhvervsøkonomiske genstandsområde – med såvel aktuel som potentiel værdi for overvejelser og beslutninger vedrørende indtrængning på internationale markeder. Udviklingen i de udvalgte teoriområder vil have form af en kronologisk redegørelse, hvor der fokuseres på deres forudsætninger, indhold og anvendelse samt potentielle relevans og betydning for indtrængningsproblematikken. Dette giver mulighed for at arbejde med teorierne på metaplan samtidigt med, at forskningen kan vurderes i forhold til K.B. Madsens almene metateori, Karl Poppers falsifikationsprincip, Imre Lakatos’ forskningsprogrammer samt Thomas Kuhns paradigme-begreb. URI: http://hdl.handle.net/10398/6661 Filer i denne post: 1
working paper 2005-001.pdf (424.6Kb) -
Pedersen, Torben; Petersen, Bent; Sharma, Deo (, 2003)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
-
En nøgle til velfærd og velstandRitter, Thomas; Geersbro, Jens (Frederiksberg, 2012)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Diskussionen om Danmarks fremtid som velfærdstat er i fuld gang – og har været det i et stykke tid. På det seneste har en ny rapport fra OECD tegnet et dystert billede for Danmark, idet landets produktivitet fortsat er for nedadgående. Så det store spørgsmål er nu endnu mere aktuelt: Hvad skal Danmark leve af i fremtiden for at bevare og udbygge velfærd og velstand? For at belyse dette spørgsmål fokuserer en stor del af diskussionen på ”produktivitet” som nøglen til velfærd og velstand. Vi vil i denne rapport argumentere for en supplerende faktor, som vi mener er af endnu større betydning end selve produktiviteten: Danmark kan og skal leve af kommercialiseringevnen. Evnen til at kommercialisere dækker over virksomheders aktiviteter til at tjene penge med deres ydelser (produkter, service, m.v.). Kort sagt handler kommercialisering om at forstå kundernes behov og værdiskabelse, matche denne indsigt med ydelser, og bygge passende relationer med kunder for at forklare værdi. Hvor god en virksomhed er til kommercialisering kan måles som: Kommercialiseringsefficens = Omsætning / ydelser. URI: http://hdl.handle.net/10398/8596 Filer i denne post: 1
RitterGeersbro.pdf (212.4Kb) -
Hansen, Flemming; Bech Christensen, Lars (København, 2004)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Using pure single-source data, this paper provides evidence for the existence and magnitude of long-term advertising effects across FMCG product categories. Furthermore, we focus on the difficulties that arise for wellestablished brands when new products are introduced into the market and product innovations take place. Our research shows that such occurrences drastically alter the relationship between share of voice and share of market in any given FMCG market, hence making it pivotal for marketers to focus on such relationships in order to maintain market position. URI: http://hdl.handle.net/10398/6641 Filer i denne post: 1
2_2004.pdf (484.6Kb) -
Et simulationsstudieKai Olsen, Jørgen (København, 2003)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
URI: http://hdl.handle.net/10398/6653 Filer i denne post: 1
-
Riis Christensen, Sverre (København, 2004)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Consumers reactions from being exposed to sponsorships has primarily been measured and docu-mented applying cognitive information processing models to the phenomenon. In the paper it is argued that such effects are probably better modelled applying models of peripheral information processing to the measurements, and it is suggested that the effects can be measured on the atti-tudes-towards-the sponsor and on the emotion-towards-the sponsor levels. This type of modelling is known as the ELAM model, however the types of independent variables involved is new to research into sponsorship effects. Two batteries of statements, attitude words and feeling words, are developed and a study is carried out with 470 respondents, randomly selected from the population. The data are analysed and pro-vide expressions of positive and negative attitude reaction and emotional reaction that show marked differences in consumer reactions towards sponsored objects of different natures as well as towards potential sponsoring organisations. For instance, the charitable institutions measured in the study elicit larger negative emotional re-sponses than positive responses, corresponding to a negative Net Emotional Response Score (NERS). Amongst the potential sponsoring companies only one company – a tobacco manufacturer – show this profile in NERS. The variation in NERS between charitable institutions and sports insti-tutions is quite dramatic – and has a high face validity. When studying attitude responses (Net Atti-tude Response Score or NARS), the differences between sponsored institutions are much smaller, although the charitable institutions still show a structurally different profile from the cultural and sports institutions. The differences between companies in NARS are quite small and probably only significant in a few instances. The NERS and NARS data are used to illustrate a "goodness-of-fit�? measurement that companies – or organisations looking for sponsors – can use to determine whether a potential arrangement has the ability to provide the desired effects on reactions. This goodness of fit is both applied to the net scores and to the full evaluations on the attitude and emotion batteries and it seems as if the latter approach will be richer in explanatory power for a potential sponsor. URI: http://hdl.handle.net/10398/6635 Filer i denne post: 1
-
Martensen, Anne; Hansen, Flemming (København, 2004)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: The paper reports findings from a larger study of sponsors and their relationship to sponsored parties. In the present reporting, the focus is on sponsors. Rather than evaluating such sponsorships in traditional effect hierarchical terms, a conceptual Sponsor Value Model is specified as a structural equation model where the drivers are attitudes towards the sponsorship and emotions towards the sponsorship. It is found that the two classes of variables describe different aspects of the perception of sponsorships, and that they both contribute significantly to the overall value of sponsoring for a particular company. In the present paper, two cases are shown for two major sponsors. The specified Sponsor Value Model is estimated by a partial least squares (PLS) method. It is found that the two sponsors are perceived differently, both in terms of emotional and attitudinal responses. It is also found that the emotional responses aroused by the sponsorships are at least as important as those ascribable to attitudinal elements. Key words: Sponsorship, emotional response, attitudes towards sponsorship, structural equation model URI: http://hdl.handle.net/10398/6642 Filer i denne post: 1
4_2004 .pdf (207.4Kb) -
[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
-
Vangkilde, Mads (København, 2005)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Purpose: To incorporate the element of sustainability of advantages into the concept of First-Mover Advantage for analysis on grocery e-commerce. Grocery e-commerce is a relatively unexplored phenomenon in Denmark and I seek to explain this via the concept of FMA. In order to fully understand the complexity of the situation, sustainability of advantages needs to be incorporated into the concept. Design: Via a literature review on the subject of first-mover advantage, uncover the lack of sustainability of advantage. Hereafter construct a framework for analysis based on this literature review and coupled with previous empirical findings on grocery e-commerce. Findings: a) Providing insights into the concept of first- mover advantage, b) sustainability of advantages and c) providing a framework for analysis on advantages sought by acting entrepreneurial. Value: The applicability of the concept of first-mover advantage is very descriptive to date. With this paper and hopefully more to follow, I wish to transform the FMA concepts into a tool for analysis addressing the very crucial element that is not dealt with today – sustainability. Keywords : First-Mover Advantage; e-commerce; grocery industry; sustainability URI: http://hdl.handle.net/10398/6658 Filer i denne post: 1
-
[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
URI: http://hdl.handle.net/10398/6659 Filer i denne post: 1
-
Development, Validation and Application of a ModelMartensen, Anne; Grønholdt, Lars (København, 2005)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: The purpose of this paper is to develop a reputation model for higher education programmes, provide empirical evidence for the model and illustrate its application by using Copenhagen Business School (CBS) as the recurrent case. The developed model is a cause-and-effect model linking image to reputation via rational and emotional evaluations as well as relevant corporate identity determinants. As reputation, image and identity are very complex concepts, it is important to determine which of the many elements should be included in the model. This paper discusses why a given aspect is important for higher education reputation and which relations exist between the included determinants from a theoretical perspective. It is demonstrated how the model and measurement system may be a useful management tool for the improvement of the reputation of a higher education. In this way, the model can help leaders of higher education institutions to set strategic directions and support their decisions in an effort to create even better study programmes with a better reputation. Finally, managerial implications and directions for future research are discussed. Keywords: Reputation, image, corporate identity, higher education, structural equation modelling. URI: http://hdl.handle.net/10398/6646 Filer i denne post: 1
-
A framework for understanding the choice behaviour of the modern food consumerHansen, Torben; Thomsen, Thyra Uth (København, 2006)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
-
Introduktion, problemstilling og analysetilgangLyck, Lise (Frederiksberg, 2014)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
-
Percy, Larry (København, 2003)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
-
Distribution Reform in the People´s Republic of ChinaJaffe, Eugene D. (København, 2004)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Foregående side
Viser 10-29 af i alt 29