Browsing Working Papers (IKK) by Year Published
Now showing items 1-4 of 4
-
Argument, Cognition and Deadlock in Email NegotiationBülow, Anne Marie (Frederiksberg, 2010)[More information][Less information]
Abstract: This paper investigates a set of email negotiations in order to explain a high number of deadlocks. The paper argues that one reason is the combination of cognitive effort characteristic of the e-mail genre, and the argumentative pattern found when two parties simultaneously try to persuade the other of the justice of their cause. For a negotiation involving the wording of a contract, the evidence suggests that, while there is a distinct advantage in the features of reviewability and revisablity, the email format allows selective attention to the other party’s arguments, which can be shown to block suggestions and lead to sub-optimal results. URI: http://hdl.handle.net/10398/8239 Files in this item: 1
Email working paper.pdf (102.9Kb) -
Bülow, Anne Marie (, 2009)[More information][Less information]
Abstract: This paper investigates the advantages and disadvantages of the use of email to obtain agreement between two parties with overlapping but also conflicting interests. The literature on Media Richness suggests that email is too lean to facilitate agreement; but all supporting evidence stems from homogenous populations. This paper, however, starts from the hypothesis that in connection with lingua franca interaction, the text format provides advantages for parties that need to think how to phrase an argument. However, the evidence provided from a negotiation task performed by international business students indicates that, while there is a distinct advantage in the feature of reviewability, the text format itself also poses a problem because it allows selective attention. URI: http://hdl.handle.net/10398/7923 Files in this item: 1
Working Paper 1-2009.pdf (168.5Kb) -
En introduktion til Siegfried Jägers kritiske diskursanalyseFabech, Sidsel Grøn (København, 2008)[More information][Less information]
Abstract: Dette working paper præsenterer den tysk lingvist Siegfried Jägers diskursanalytiske metodeapparat i en dansk kontekst. Jägers diskurstilgang placerer sig mellem den kritiske diskursanalyse og diskursteorien. Med udgangspunkt i Foucaults diskursbegreb har Jäger udviklet en række konkrete begreber, analyseniveauer og analyseskridt, der er designet til at kortlægge diskursers historiske aspekter såvel som interdiskursive relationer. Jägers metodeapparat har således til formål at understøtte en multifacetteret analyse af særligt store samlinger af tekst og at afdække diskursive netværk hhv. kommunikationskulturer i deres helhed. URI: http://hdl.handle.net/10398/6847 Files in this item: 1
working paper 1-2008.pdf (147.9Kb) -
Holdninger til fremmedsprog i danske virksomheder i et uddannelsespolitisk perspektivVerstraete-Hansen, Lisbeth (Frederiksberg, 2008)[More information][Less information]
Abstract: Skal vi her lulle os ind i den forestilling, at eftersom flere og flere verden over lærer engelsk, så kan vi også stort set klare os med det som forhandlingssprog? Ingen kan bilde mig ind, at det er den rigtige vej. […] Jeg tror, dansk erhvervsliv har et meget stort, og desværre ikke erkendt, behov for sproglig ekspertise, og vel at mærke i sprog langt udover vore tre normale fremmedsprog. At det samme gør sig gældende i vore administrative organer, der har forbindelse med fremmede lande, kan næppe betvivles (Schmidt 1978: 313). Sådan skrev den daværende formand for Statens Humanistiske Forskningsråd, professor Knud Rahbek Schmidt, i Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse i 1978. Anledningen var rådets nedsættelse af tre udvalg, der skulle forberede en analyse af det samlede forbrug af fremmedsprogsundervisning, af resultaterne deraf og af det samfundsmæssige behov. Det er tredive år siden. Den annoncerede kulegravning blev aldrig fuldført – blot en enkelt undersøgelse blev realiseret – så Rahbek Schmidts indledende spørgsmål er stadig lige aktuelt. Det samme kan siges om såvel spørgsmålet om dansk erhvervslivs sproglige behov som om fremmedsprogsundervisningens rolle og status i det danske uddannelsessystem. Nærværende rapport har til hensigt at tage tråden op med en undersøgelse af fremmedsprog i danske virksomheder og en efterfølgende perspektivering til tidens uddannelsespolitiske problemstillinger. URI: http://hdl.handle.net/10398/9176 Files in this item: 1
Verstraete-Hvad_skal_vi_med_sprog.pdf (675.2Kb)
Now showing items 1-4 of 4