Articles (IBC) Titler
Viser 1-10 af i alt 10
-
Durst-Andersen, Per (, 2015)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
URI: http://hdl.handle.net/10398/9140 Filer i denne post: 1
Per_Durst-Andersen_Babelfisken.pdf (532.3Kb) -
Jensen, Per Anker (Hjørring, 2013)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Grammatikundervisningens indhold og omfang i sproguddannelserne i Danmark har ændret sig ganske markant i takt med at fokus i fremmedsprogsundervisningen i stadig højere grad er kommet til at ligge på kommunikative færdigheder på bekostning af korrekthed og idiomatik. Dette gælder også på cand.ling.merc.-uddannelserne på CBS, som nok ellers betragtes som en højborg for uddannelse i sproglig formidling og bearbejdning af vanskelige faglige domæner med den højeste grad af korrekthed, idiomatik og præcision. Det ændrede fokus i uddannelserne gør det til en stadig mere spændende udfordring at skrue grammatikforløb sammen, som kan give de studerende et brugbart udbytte. URI: http://hdl.handle.net/10398/8722 Filer i denne post: 1
Per_Anker_Jensen_Anglofiles_168.pdf (303.0Kb) -
Evidens fra er-kontraktion og enhedstryk i danskAnker Jensen, Per (Frederiksberg, 2012)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Denne artikel udforsker interaktionen mellem fonologi og syntaks på grundlag af brugen af erkontraktion i dansk. Artiklen kortlægger de typiske kontekster hvor denne kontraktion er mulig og rejser derefter spørgsmålet om hvordan det kan forklares at kontraktion i andre sammenhænge er helt uacceptabel. Sammenlign eksempelvis Det er rart, hvor er typisk realiseres som en forlængelse af den udlydende vokal i det, med Fortæl ham hvor rart det er, hvor en tilsvarende sammentrækning af det og er er uacceptabel. Det vises at muligheden for er-kontraktion er forudsigelig ud fra et kendt samspil mellem syntaks og fonologi idet kontraktionsmuligheden – eller umuligheden - hænger tæt sammen med tryktabsforbindelser og enhedstryk, jf. fx Rischel 1983, Thomsen 1990, Hansen og Lund 1983, Hansen og Heltoft 2011, Basbøll 2005, Herslund 2005. URI: http://hdl.handle.net/10398/8485 Filer i denne post: 1
Per_Anker_Jensen_2012.pdf (120.7Kb) -
[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: La question de l’origine du langage humain n’est peut-être pas des plus en vogue, ni des plus urgentes parmi les multiples problèmes que soulève l’étude du langage. En effet, cette question est, depuis longtemps, considérée comme un problème que des linguistes sérieux ne perdent pas leur temps à vouloir résoudre, c’est le domaine des fous et des amateurs illuminés. Par conséquent, la question a été bannie des discussions des sociétés scientifiques comme la Société linguistique de Paris, dont les statuts de 1866 dans l’article II explicitement interdisent les discussions sur l’origine du langage ou la création d’un langage universel. Il n’en est pas moins possible d’examiner la question de façon équilibrée et, au moins, d’indiquer la sorte d’évidence qu’on pourra alléguer. URI: http://hdl.handle.net/10398/8708 Filer i denne post: 1
Herslund.pdf (293.9Kb) -
A Case Study in Knowledge ManagementRazmerita, Liana (, 2011)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: This article focuses on the role of user modeling and semantic-enhanced representations for personalization. The paper presents a generic Ontology-based User Modeling framework (OntobUMf), its components and its associated user modeling processes. This framework models the behavior of the users and classifies its users according to their behavior. The user ontology is the backbone of OntobUMf and has been designed according to the Information Management System Learning Information Package (IMS LIP). The user ontology includes a behavior concept that extends IMS LIP specification and defines characteristics of the users interacting with the system. Concrete examples of how OntobUMf is used in the context of a Knowledge Management System (KMS) are provided. The paper discusses some of the implications of ontology-based user modeling for semantic-enhanced Knowledge Management (KM), and in particular for personal KM. The results of this research may contribute to the development of other frameworks for modeling user behavior, other semantic-enhanced user modeling frameworks or other semantic-enhanced information systems. URI: http://hdl.handle.net/10398/8932 Filer i denne post: 1
-
L’ «orientation mondiale» dans les programmes de français au DanemarkVerstraete-Hansen, Lisbeth (Paris, 2014)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Cet article propose une réflexion sur ce qu’on pourrait appeler « l’orientation mondiale » des programmes de français au Danemark. Plusieurs rapport officiels et études académiques ont souligné la nécessité de mieux assurer la progression entre les différents niveaux de l’enseignement des langues étrangères, mais les recommandations concernent plus souvent l’acquisition de la langue et les compétences communicatives que le contenu des cours. A travers l’examen de la présence de la « francophonie » dans les documents officiels concernant l’école fondamentale, le lycée et la formation universitaire destinée à former les futurs enseignants pour le lycée, l’article montre que la vision et la place de ce qu’est une « orientation mondiale » varient considérablement d’un niveau à l’autre du système éducatif. URI: http://hdl.handle.net/10398/9013 Filer i denne post: 1
Verstraete_Hansen.pdf (284.1Kb) -
The Role of Web 2.0 Tools for Managing Knowledge at Individual and Organisational LevelsRazmerita, Liana; Kirchner, Karhrin; Sudzina, Frantisek (Frederiksberg, 2009)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Purpose – This paper discusses new approaches for managing personal knowledge in the Web 2.0 era. We question whether Web 2.0 technologies (social software) are a real panacea for the challenges associated with the management of knowledge. Can Web2.0 reconcile the conflicting interests of managing organisational knowledge with personal objectives? Does Web 2.0 enable a more effective way of sharing and managing knowledge at the personal level? Design /methodology/approach – Theoretically deductive with illustrative examples. Findings – Web 2.0 plays a multifaceted role for communicating, collaborating, sharing and managing knowledge. Web 2.0 enables a new model of PKM that includes formal and informal communication, collaboration and social networking tools. This new PKM model facilitates interaction, collaboration and knowledge exchanges on the web and in organisations. Practical implications – Based on these findings professionals and scholars will gain a better understanding of the potential role of Web 2.0 technologies for harnessing and managing personal knowledge. The paper provides concrete examples of how Web 2.0 tools are currently used in organisations. Originality/value – As Web 2.0 has become integrated in our day-to-day activities, there is a need to further understand the relationship between Web 2.0 and Personal Knowledge Management (PKM). URI: http://hdl.handle.net/10398/8933 Filer i denne post: 1
-
[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Anglo Files har i dette nummer valgt at sætte fokus på grammatik, bl.a. fordi grammatik og sprogbrug nu indgår i den skriftlige eksamen i engelsk. Jeg håber imidlertid også, at dette initiativ er et tegn på, at grammatik, der i mange år var en forkætret disciplin, som man i hvert fald i dansk og engelsk brugte mindst mulig – om overhovedet nogen – tid på, er på vej ind i varmen igen. Jeg håber det for elevernes skyld, fordi de via grammatikken stifter bekendtskab med sprogets systematik. De får mulighed for at se, at der – undtagelserne til trods – er en vis grad af regelmæssighed i sproget, og det vil forhåbentlig somme tider resultere i ’aha’-oplevelser af den type, som jeg for nogle år siden hørte Michael Swan (forfatter til bl.a. Practical English Usage) tale om. Ved en TESOL-konference var han og to andre kendte grammatikere og lærebogsforfattere blevet bedt om at fortælle, hvad grammatik havde betydet for dem. Han besvarede spørgsmålet ved at fortælle om en personlig oplevelse: Han havde i mange år forsøgt at lære tysk, men aldrig kunnet gennemskue, hvordan verberne skulle placeres, indtil en behjertet sjæl forklarede ham den grammatiske regel for dette, og så faldt det hele på plads. URI: http://hdl.handle.net/10398/8723 Filer i denne post: 1
LiseLotte_ Hjulmand_Anglofiles_168.pdf (201.6Kb) -
Mees, Inger M.; Dragsted, Barbara; Gorm Hansen, Inge; Lykke Jakobsen, Arnt (Frederiksberg, 2013)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: On the basis of a pilot study using speech recognition (SR) software, this paper attempts to illustrate the benefits of adopting an interdisciplinary approach in translation. It shows how the collaboration between phoneticians, translators and interpreters can (1) advance research (2) have implications for the curriculum (3) be pedagogically motivating and (4) prepare students for employing translation technology in their future practice as translators. In a two-phase study in which 14 MA students translated texts in three modalities (sight, written, and oral translation using an SR program), Translog was employed to measure task times. The quality of the products was assessed by three experienced translators, and the number and types of misrecognitions were identified by a phonetician. Results indicate that SR translation provides a potentially useful supplement to or alternative for written translation. URI: http://hdl.handle.net/10398/9152 Filer i denne post: 1
-
An empirical qualitative study of students’ perceived intrinsic motivationPals Svendsen, Lisbet; Mondahl, Margrethe S.; Faizi, Zaki (Frederiksberg, 2014)[Flere oplysninger][Færre oplysninger]
Resume: Foreign language and culture learning suffers from a bad image in Danish Upper Secondary schools and German is not an exception. It means that the majority of Danish Upper Secondary school students are not particularly interested in learning the language. Therefore, intrinsic motivation plays a pivotal role in German language and culture learning in Denmark. One didactic initiative proposed to remedy the lack of intrinsic motivation is the introduction of various ICT (Information and Communication Technology) tools. This is the background for the research described in this article. Our study which was conducted on the basis of semi-structured focus group interviews with n=50 high school students and n=2 high school teachers shows that the ICT tools Photostory, MovieMaker and Voki indeed have an influence on students’ perceived intrinsic motivation in connection with German language and culture learning. Depending on the nature of the tool, our thematic analysis indicates that such tools facilitate different aspects of perceived intrinsic motivation. Still, our study shows that the tools have a limited effect on perceived intrinsic motivation, unless they are addressed and used strategically in the proper pedagogical context. URI: http://hdl.handle.net/10398/9015 Filer i denne post: 1
Pals Svendsen.pdf (1.236Mb)
Viser 1-10 af i alt 10