Rapport fra udvalg om markedsføringsloven

OPEN ARCHIVE

Union Jack
Dannebrog

Rapport fra udvalg om markedsføringsloven

Show simple item record

dc.contributor.author Beier, Niels C.
dc.contributor.author Jensen, Heidi Steen
dc.contributor.author Jørgensen, Martin
dc.contributor.author Moshøj, Christina Mary
dc.contributor.author Blyt, Janne
dc.contributor.author Kleve, Aslaug
dc.contributor.author Steenstrup, Jakob
dc.contributor.author Hammer-Jespersen, Lars
dc.contributor.author Rosenmejer, Jeppe
dc.contributor.author Heide-Jørgensen, Caroline
dc.contributor.author Jakobsen, Søren Sandfeld
dc.contributor.author Hansen, Torben
dc.contributor.author Nørbæk, Line
dc.contributor.author Nielsen, Christina Toftegaard
dc.contributor.author Gullander, Michelle Anne
dc.contributor.author Banke, Lars M.
dc.date.accessioned 2016-09-01T06:18:32Z
dc.date.available 2016-09-01T06:18:32Z
dc.date.issued 2016-09-01
dc.identifier.isbn 9788770296373
dc.identifier.isbn 9788770296380
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10398/9345
dc.description.abstract Formålet med markedsføringsloven er, at den skal understøtte fair konkurrence samt gode forbrugerforhold. Markedsføringsloven udgør således en væsentlig rammebetingelse for alle virksomheder og forbrugere i Danmark. Fair konkurrence, og en hensigtsmæssig forbrugerbeskyttelse, hvor forbrugerne er beskyttet mod fx at blive vildledt eller udsat for aggressiv markedsføring, understøtter velfungerende markeder. Markedsføring er i høj grad reguleret af fælles europæiske regler. Siden den sidste store revision af markedsføringsloven, der skete i 2005, har der været en række ændringer af markedsføringsloven i forbindelse med gennemførelse af EU-regler, herunder særlig direktivet om urimelig handelspraksis. Disse ændringer har savnet en egentlig integrering med lovens øvrige regler. Det har betydet, at en række af reglerne overlapper hinanden, og at loven flere steder fremstår fragmenteret. Det har også medført en åbningsskrivelse fra Europa- Kommissionen, som gør opmærksom på, at Danmark på en række punkter, efter Europa- Kommissionens opfattelse, ikke har implementeret direktivet om urimelig handelspraksis korrekt. Den teknologiske udvikling har endvidere givet virksomhederne nye måder at markedsføre sig på. Det har dels skabt udfordringer for virksomhederne, der kan være usikre på, om deres kommunikation holder sig inden for lovens rammer, og dels for forbrugerne i forhold til, hvilke rettigheder de har. Der er endvidere behov for at se på de redskaber, Forbrugerombudsmanden har til rådighed i sin håndhævelse. en_US
dc.format.extent 424 en_US
dc.language dan en_US
dc.publisher Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen en_US
dc.title Rapport fra udvalg om markedsføringsloven en_US
dc.type rp en_US
dc.contributor.corporation Copenhagen Business School. CBS en_US
dc.contributor.department Institut for Afsætningsøkonomi en_US
dc.contributor.departmentshort en_US
dc.contributor.departmentuk Department of Marketing en_US
dc.contributor.departmentukshort MARKETING en_US
dc.publisher.city Valby en_US
dc.publisher.year 2016 en_US


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons License.

Files Size Format View
Rapport fra udvalg om markedsfoeringsloven2016.pdf 2.448Mb PDF View/Open Report

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record